Sunday, October 23, 2011

Khutbah Jumaat Waleed di Masjid USM. Penguasaan Ilmu






PENGUASAAN ILMU PENGETAHUAN


الحمد لله مستحقِ الحمد بلا انقطاع، ومستوجبِ الشكر بأقصى ما يستطاع، الوهابُ المنان، الرحيم الرحمن، المدعو بكل لسان، المرجو للعفو والإحسان، الذي لا خير إلا منه، ولا فضل إلا من لدنه. وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، الجميل العوائد، الجزيل الفوائد، أكرم مسؤول، وأعظم مأمول، عالم الغيوب مفرّج الكروب، مجيب دعوة المضطر المكروب، وأشهد أن سيدنا محمداً عبده ورسوله، وحبيبه وخليله، الوافي عهده، الصادق وعده، ذو الأخلاق الطاهرة، المؤيّد بالمعجزات الظاهرة، والبراهين الباهرة. صلى الله عليه، وعلى آله وأصحابه وتابعيه وأحزابه، صلاة تشرق إشراق البدور. {يٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ} [آل عمران:102

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوا اللهَ، أُوْصِيْكُمْ وَاِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Marilah di hari yang mulia ini, pada Jumaat sayyidil ayyam kita meletakkan diri kita dalam zon peningkatan kualiti taqwa dengan melakukan seberapa banyak amalan soleh dan menjauhi seberapa boleh amalan yang merugikan. Kerana kita amat memerlukan benteng taqwa ini untuk melindungi dan mengawasi diri kita daripada tergelincir dalam lembah yang membinasakan.

Sidang Jumaat sekelian,

Islam amat menggalakkan umatnya menguasai ilmu pengetahuan bukan sahaja dalam asas ilmu Fardhu Ain seperti persoalan aqidah, fekah dan akhlak bahkan ilmu fadhu kifayah yang lain seperti astronomi, kejuruteraan, geografi, falsafah, seni bina dan lain-lain lagi. Kemampuan menguasai pelbagai ilmu pengetahuan secara kolektif dapat menjadikan umat Islam memiliki suatu kekuatan pengetahuan yang bersifat multi disiplin dan supaya kecemerlangan yang di asakan atas prinsip Mukmin Muslim dapat dikembangkan, kekuatan peribadi dapat ditampilkan dan ketangkasan jasmani dapat dibangunkan. Proses dwi ilmu ini perlu bagi melahirkan insan seimbang dan harmonis seperti yang terdapat dalam matlamat Falsafah Pendidikan Negara kita apatah lagi ia pula tersenarai dalam Perancangan Strategik 5 tahun dalam prinsip yang ke-4 iaitu Penguasaan Ilmu Pengetahuan dalam strategi ke-20 yang berbunyi

“ Mempertingkatkan usaha-usaha penguasaan ilmu secara meluas, berterusan dan bersepadu antara ilmu fardhu ain dengan ilmu fadhu kifayah”.

Dalam huraiannya pada para yang ke-4 dinyatakan perlunya peringkat institusi pengajian tinggi, lebih banyak fakulti akan menawarkan program dwi pengkhususan (double major) yang melahirkan graduan pakar dalam bidang agama dan lain-lain bidang seperti doktoran, bio-technology, farmasi dan seumpamanya. Di samping mewujudkan prasarana yang lebih luas, masyarakat perlu diberi kesedaran dan diterapkan ruh Islami supaya kita tidak memisahkan antara kepentingan mempelajari ilmu fardhu ain dan ilmu fardhu kifayah.



Firman Allah SWT dalam al-Qur’an surah al-Mujadilah ayat 11:

Maksudnya:

“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kalian diminta untuk melapangkan tempat duduk bagi orang lain agar ia dapat duduk bersama kalian maka lakukanlah, Allah pasti akan melapangkan segala sesuatu untuk kalian! Dan apabila dikatakan “berdirilah maka berdirilah nescaya Allah akan meninggikan (kedudukan) orang-orang yang beriman dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan (dari kalangan kamu) beberapa darjat . Dan (ingatlah), Allah maha mendalam pengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan”.


Sidang Jumaat dirahmati Allah,

Kekeliruan atau skeptitisme masyarakat hari ini terhadap istilah sains membawa kepada ketidakadilan maksud ilmu yang sebenar. Istilah sains dalam kalimah Arab disebut ‘al-‘ulum,’ kata dasarnya ialah ‘al-‘ilm’ yang membawa pengertian suatu ilmu. Ilmu sains telah dilihat mempengaruhi perkembangan tamadun bangsa seperti yang dijelaskan dalam ini. Istilah sains tersebut mula diberi dimensi baru oleh peradaban barat dan memberi implikasi kepada aspek ketamadunan bangsa. Permasalahan timbul apabila penilaian sains dan teknologi hari ini seolah-olah melihat konsep yang dibentuk oleh Barat dan Eropah sebagai model. Secara tidak langsung menafikan kewujudan tamadun Islam yang pernah mewarnai zaman kegelapan Barat dan Eropah suatu ketika dahulu

Bagi orang Islam pendekatan Islam meletakkan keseimbangan iman dan taqwa kepada Allah sebagai teras utamanya. al-qur’an dan sunnah Rasulullah S.A.W sebagai teras pegangan dan rujukannya. Gabungan mantap akidah, akhlak dan penguasaan ilmu duniawi adalah teras perancangan dan pelaksanaan pembangunan diri dan pengurusan sistem untuk mencapai umat yang berkualiti dan negara yang cemerlang. Ini bersesuaian dengan firman Allah SWT. dalam surah al-A’raaf :96,

Yang bermaksud : “Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi . Tetapi mereka mendustakan(rasul kami), lalu kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.”

Dalam sejarah masyarakat Islam yang maju lagi bertamadun ianya tidak akan berlaku tanpa menjadikan dwi ilmu sebagai sumbernya. Tamadun Baghdad dan Tamadun Andalusia menjadi contoh nyata bagaimana gabungan ilmu yang integratif mampu menyumbang ke arah pembangunan modal insan dan ketamadunan fizikal bahkan memberi ledakan kepada tamadun disebelah Barat.

Sebagai contoh mari kita mengimbas sejarah peribadi ringkas silam tokoh yang berjaya mencipta nama di persada dunia di antaranya ialah :

Abu Bakar Muhammad ibn Yahya ibn Bajjah (Avempace) (m.1138 Masihi), ia dilahirkan di Saragosa, seorang ahli matematik, astronomi, perubatan dan penyair, selain hafal al-Quran beliau pula mahir dalam ilmu fizik dan falsafah.

Selain itu juga, Abu al-Walid ibn Rushd (m.1198 Masihi). Ibn Rushd adalah seorang ahli fekah, perubatan dan ahli falsafah terbesar dalam sejarah Islam pernah menjawat jawtan hakim di Seville dan Cordova. Kerana kepakarannya juga dalam bidang kedoktoran, Ibn Rushd pernah dilantik menjadi doktor istana Sultan. Karya besar yang ditulis oleh Ibnu Rushd adalah Kitab Kulliyyah fi-al-Tibb atau Ensiklopedia Perubatan yang terdiri dari 16 jilid yang pernah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin pada tahun 1255 Masihi, kemudian buku ini diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dengan nama "General Rules of Medicine" sebuah buku kajian wajib di universiti-universiti di Eropah.


Hadirin Jumaat sekelian,

Melalui pengukuhan ilmu fardu ain yang dilengkapkan dengan penguasaan ilmu fardu kifayah akan mempercepatkan proses kecemerlangan ke arah masyarakat yang glokal bagi membina generasi yang memiliki minda kelas pertama. Melalui sistem pendidikan yang melengkapi dwi pengkhususan dan double Major ini, kita mampu melahirkan sumber tenaga yang akan menerajui pembangunan ummah dan negara.

Usaha penggalian, penerokaan serta penemuan ilmu sains dan teknologi amat digalakkan dalam tradisi Islam. Amat disedari umat Islam tidak lagi ketinggalan dalam penguasaan sains dan teknologi pada masa kini. Sewajarnya usaha pengkajian dan penyelidikan (tadabbur) dijadikan matlamat keilmuan supaya asas pembangunan intelek, rohani dan jasmani dapat berlaku secara seimbang, menyeluruh dan tersusun. Ini bertepatan dengan firman Allah dalam surah A-li‘Imraan: 190

Maksudnya : Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda(kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal.

Sinopsisnya, dalam menghadapi cabaran globalisasi dan cabaran semasa, faktor dwi ilmu sewajarnya menjadi fokus bagi melahirkan sumber tenaga manusia yang bukan sahaja mempunyai ilmu dan ketrampilan tetapi juga memiliki nilai-nilai murni yang sifatnya menyumbang terhadap pembangunan negara, bangsa dan manusia sejagat.

No comments: