Thursday, February 11, 2010


Ujian dalam menuntut ilmu..




Sedihnya bila dapat tau ada masalah dalam perjalanan mengejar segulung ijazah tinggi ni..masalah teknikal je sepatutnya tak berlaku (tapi dah berlaku dengan iradat Allah) tapi nak sedih pun watpe nak mengadu pun hanya pada Dia dan sahabat karib je. Alhamdulillah banyak yang dia ingatkan.. sabar lah kata dia, ujian Allah! kadang-kadang tu ada orang nak sambung study pun tak dapat. Ni kira dah hampir ke garisan penamat..huh




Fikir balik memang banyak faedah bila kita sabar dan tenang dalam ujian menuntut ilmu. sebab itu imam syafi'i rahimahullah mengembara dari Palestin ke Madinah, Mekah, Iraq, Iran, Yaman, Mesir untuk mengisi ilmu dan sampaikan kepada masyarakat. Memang super power kehebatan imam syafi'i ni dalam ingatan dan keikhlasan beliau.




Penulis sempat menziarahi beberapa kali makam beliau di Kaherah semasa menuntut, masih ada lagi peninggalan sekolah lama di sebelah masjid beliau tempat beliau menghembuskan nafas. Suasana tenang dengan angin desa, jauh dari hiruk pikuk zahmah bandar Kaherah sesuai untuk menelaah ilmu..dan yang paling penulis kagum di puncak menara kubah. Bukan bulan sabit dan bintang..tapi sampan! Fikir-fikirkanlah.. :)






No comments: