Tuesday, March 1, 2011

Bijak dan Pandai? Apa rahsianya..


Waled mendengar dalam siaran motivasi Dr. Fadhilah Kamsah dia menyebut "To Succeed is Easier Than to Fail" katanya dengan penuh semangat.Hm..sama dengan tajuk buku "It's Easier to Succeed Than to Fail" oleh Cathy S. Truett. Menarik untuk tambah ilmu dan gerakkan motivasi dalaman.
 
Sebenarnya untuk pandai juga perlukan cara. Cara untuk pandai dan dapat pula ilmu yang boleh dimanfaatkan apatah lagi mendapat keberkatan dari Allah. Ramai yang menyangka senang nak pandai dan excellent. Ya, orang pandai memang ramai..pandai putar belit dan pandai mencari helah. Walaupun dah berjawatan besar berpangkat pun kekadang mempunyai kepintaran tetapi tiada adunan ilmu + iman hingga jatuh tersungkur di pintu harta dan benda.
 
Pandai dan bijak yang dipelopori oleh ulama' Andalus sebagai contoh membawa perubahan besar kepada dunia Eropah seawal kurun ke 10 sedang Islam yang terkandung padanya al-Qur'an telah lama mengajar kejayaan dan kebijaksaan yang disebut intelektual seawal turunnya wahyu pertama kepada Rasulullah. Maka para sahabat pun amalkan dan turun temurun gaya pembinaan intelek dan kebijaksanaan diwarisi hingga ke ulama' Andalus..untuk maklumat lanjut layari http://www.rahsiabijak.com/   :)

No comments: