Wednesday, May 12, 2010

Jom motivasi dengan kalam Hikmah Hukama'..

Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dalam bukunya 'Wasiat & Nasihat Kerohanian'..


"Janganlah kamu takut kepada makhluk dan janganlah kamu berharap kepada mereka, kerana hal itu menunjukkan betapa lemahnya imanmu. Hendaklah engkau istiqamah dalam cita-citamu, sehingga engkau memperolehi ketinggian, kerana Allah SWT akan memberimu sesuatu yang layak dengan cita-citamu, dengan kebenaran dan keikhlasanmu. Bersungguh-sungguhlah engkau, songsong dan kejarlah, kerana sesuatu itu tidak akan datang kepadamu begitu sahaja, tanpa berusaha memperolehinya, sedangkan engkau mempunyai kewajiban untuk melakukan amal kebaikan sebagaimana engkau diwajibkan untuk mencari rezeki."


Aidh Bin Abdullah Al-Qarwi (dari buku La Tahzan (Jangan Bersedih) :


"Ketahuilah bahawa orang yang duduk di atas tanah tidak akan jatuh, dan tidak ada orang yang akan menendang anjing yang sudah mati"
Dalam hidup ini, jika kita sentiasa memberi, mengelokkan atau berusaha membina maka biasanya anda menerima kritikan pedas dan keras. Mungkin juga cemuhan dan hinaan. Mereka marah kerana anda mengatasi mereka. Jika anda menjadi bodoh, itulah kehendak mereka.
Kuatkanlah jiwa utk dengar kritikan, cemuhan dan hinaan. bersikaplah seperti batu batan; tetap kukuh berdiri walau ditimpa ketulan salji. Yang terbaik adalah menunjukkan akhlak yang baik. Lupakan sahaja usaha buruk untuk menjatuhkan anda.


Imam Ghazali:
"Barang siapa yang tidak menjaga DIRINYA, maka tidak bergunalah ilmunya..."

No comments: