Tuesday, November 9, 2010

Berjalanlah di muka bumi


Waled membelek-belek berita minggu lalu di akhbar. Banyak berita tentang kemenangan BN di pilihanraya kecil. Sebelum tu pula berita-berita kemalangan bas ekspres ditambah dengan bencana gempa dan letupan gunung merapi di Yogyakarta. Apa yang hendak disampaikan oleh akhbar sebenarnya?


Ternyata apabila insan yang kosong hatinya membaca berita-berita bencana dan malapetaka sekadar mengeluh "huh, teruk betul!". Alangkah baiknya bila diingatkan kepada kebesaran Maha Pencipta sekurang-kurangnya akan terlintas mengeluh "Masya Allah!" atau "Subhanallah!" atau "Allahu Akbar!" Bunyi macam pelikkan tapi tidak pelik bagi insan yang ada "ruh" dalam jiwanya.

Pengarah urusan media cetak dalam akhbar arus perdana di negara kita mungkin fikir 10 kali kalau keluarkan tulisan sebegini. Tapi hakikatnya inilah sumbangan mereka untuk saham yang tak akan rugi di sisi-Nya.


Firman Allah dalam surah al-An'am ayat 137 bermaksud:


“Sesungguhnya telah berlalu sebelum kamu sunnah-sunnah Allah; kerana itu berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul)”

No comments: